Avdeling Akershusmuseet Etablert 1999, 16. årgang Nasjonalt senter for tegning og ytringsfrihet

Oscarsborg Festning 13. juni - 31. august

Sommeråpnet «Det store eventyret!»

© Moomin Characters™

Bli med på en vandring i Mummidalen! Der møter du Tove Janssons Mummitroll, lille My, Snorkfrøken, Hufsa og hattifnattene.

Utstillingen er basert på bøkene «Hvem skal trøste Knøttet?» «Hvordan gikk det?» og «Den fantastiske reisen».
Utstillingen viser også Tove Janssons mindre kjente side som politisk avistegner. Hun hadde et sterkt engasjement mot maktovergrep og diktatur og karikerte både Stalin og Hitler i avisen «Garm». Utstillingen er produsert av finske Päivalethi Museum i Helsinki og har også blitt vist ved Arbetets Museum i Norrköping, Sverige. Utstillingen er redesignet, oversatt og tilrettelagt av Avistegnernes Hus.

Der er også Mummimammas kafé med servering av vafler, kaffe mineralvann og is.

Velkommen til utstillingsåpning lørdag 13. juni.

Foto: Päivälehti Museo

Se utstillingsside | Se utstillingskalender

Avistegnernes Hus 6. juni til 23. august

Finn Aage Andersen– «Collage»

«I Avistegnernes Hus er Fredrik Stabels Darwin P. Erlandsen i Dusteforbundet, en surrealist, og det er vel der jeg hører til,» sier Finn-Aage Andersen.

Han har arbeidet med skulptur og maleri, men særlig med collager, en teknikk og et medium som han har fordypet seg i. «Gjennom trettifem år har han bygget opp et livsverk av collager som i omfang er uten sidestykke i Norge» (Øivind Storm Bjerke).

Bildene har referanser til kunsthistorien og ved ny bruk av symboler og ikoner skapes overraskende sammenhenger. Andersen var i en årrekke førsteamanuensis i kunst og håndverk ved lærerhøgskolen i Hamar.

Finn Aage Andersen har deltatt på en rekke kollektivutstillinger og separatutstillinger bl.a Hamar Kunstforening, Ibsenhuset, Stenersenmuseet, Lillehammer Kunstmuseum og er representert i offentlige og private samlinger.

Velkommen til utstillingsåpning lørdag 6. juni kl. 14.00.

Se utstillingsside | Se utstillingskalender

Avistegnernes Hus 6. juni til 23. august

Lars Elling – «Grafikk»

Billedkunstneren Lars Elling er utdannet ved Kunsthøgskolen i Bergen, avdeling for grafikk (1988- 92).

Han har arbeidet som avistegner, illustratør og forfatter og ga bl.a ut tre billedbøker om kunst i samarbeid med Bjørn Sortland, flere bøker i samarbeid med Tor Edvin Dahl og Gro Dahle.

Både i maleriene og grafikken forteller han poetiske og foruroligende historier; delvis utviskede som filmatiske enaktere.

Lars Elling har hatt en rekke separatutstillinger bl.a  i Oslo, Trondheim, Tønsberg og New York og er representert i offentlige og private samlinger.

Velkommen til utstillingsåpning lørdag 6. juni kl. 14.00.

Se utstillingsside | Se utstillingskalender

Galleri Oscarsborg 13. juni til 31. august

Frode Øverli – «20 år med Pondus og venner»

Åpning lørdag 13. juni kl. 13.00 med Frode Øverli, Martin Kellerman og Børge Lund tilstede.

Salgsutstilling på Galleri Oscarsborg 13. juni til 31. august, med originaler og trykk av noen av Skandinavias fremste tegneserieskapere: Frode Øverli, Børge Lund, Martin Kellerman, Line Neidestam, Nils Axle Kanten og Fredrik Skavlan.

I dag er «Pondus» den kjente og kjære serien om fotballelskeren Pondus og universet hans – kona Beate, sønnen Påsan, den sprø kompisen Jokke, bartenderbabe’n Turid-Laila, og så videre. Med utgivelser i mer enn 130 aviser, blader og nettsteder i både inn- og utland, er det knapt en overdrivelse å si at serieskaper Frode Øverli med «Pondus» har halve Norge som sitt lesende publikum. Men denne suksessen var ikke gitt på forhånd, og «Pondus» er derfor en viktig del av nyere norsk avis- og tegneseriehistorie.

Fram mot slutten av 1990-tallet hadde ingen av landets store aviser trykket en norsk serie på 25 år. På dette tidspunktet hadde imidlertid den bergenske tegneren Frode Øverli, fast bidragsyter for humorbladet Pyton, begynt på en ny serie – «A-laget» – som handlet om tre fotballsupportere. Det var denne serien, som ganske snart utviklet seg videre under navnet «Pondus», som skulle bryte gjennom avisbarrieren.

At Dagbladet begynte å trykke «Pondus» våren 1997 var et viktig steg for utviklingen av norske og skandinaviske stripeserier. Det viste at det var mulig for talentfulle norske tegnere å nå gjennom og skape seg en karriere. Det nye tegneserieselskapet Strand Comics fikk en sentral posisjon i dette arbeidet, ved å ivareta Øverlis og andre tegneres rettigheter. Ved siden av Øverli representerer firmaet i dag fem skandinaviske tegnere: serieskaperne Martin Kellerman, Lina Neidestam, Børge Lund og Nils Axle Kanten, samt Fredrik Skavlan – som ved siden av å være journalist og programleder, er en fremragende illustratør og vitsetegner.

Med sine utallige utgivelser i aviser, blader og bøker i mange land, er det ingen skandinavisk stripeserie som har større utbredelse enn «Pondus». Men Martin Kellermans «Rocky», Lina Neidestams «Zelda», Børge Lunds «Lunch» og Nils Axle Kantens «Hjalmar» er også svært populære blant aviser i Norge, Sverige og andre land. Seriene «Lunch» og «Rocky» publiseres for eksempel i henholdsvis åtte og ti ulike land.
Alle de fire seriene har, i likhet med «Pondus», sine egne publikasjoner i form av blader, album eller også bøker. Det er serier med hvert sitt distinkte visuelle uttrykk, med likevel med noe til felles: Med sine sterke, komplekse og morsomme hovedpersoner som streber for å holde hodet over vannet – enten det er i rollen som kunstner, feminist, kontorarbeider eller småbarnsfar – er det alle serier som bidrar til en større fortelling om Skandinavia i dag.

Se utstillingsside | Se utstillingskalender

Galleri Oscarsborg 9. april – ut året

Ragnvald Blix og Per Krohg
«Verdenskrigenes norske avistegnere»

Ragnvald Blix (1882-1958), en av norges fremste avistegnere, huskes særlig for sin tegning av Quisling på besøk hos Hitler, der navnet Quisling ble synonymt for forræder. Blix tegnet i eksil i Sverige under annen verdenskrig under navnet Stig Höök i Gøteborgs Handels & Sjøfartstidning. Tegningene fikk stor betydning for opinionen i Sverige og ikke minst for motstandsbevegelsene både i Danmark og Norge. I Norge ble mange av tegningene brukt som forsider i motstandsbevegelsens blad «Håndslag». Etter krigen ga Blix selv ut heftet «De fem årene» som utstillingen bygger. Han sa selv at alle disse kjeltringer; Himmler, Göring og Hitler var aldeles deilige å tegne.

Per Krohg (1889-1962), sønn av Christian og Oda Krohg, var kunstutdannet og bodde store deler av livet i Paris. I 1916, under første verdenskrig deltok han i den norske Skiløperambulansen ved fronten i Vogesene. Foruten at han var en anerkjent billedkunster, tegnet han også for aviser. Under første verdenskrig leverte han ukentlige kommentartegninger til Tidens tegn/Verdens Gang. I heftet «Krigens Ansikt» vises et utvalg av disse, som også utstillingen bygger på. Under annen verdenskrig ble han fengslet og satt først på Grini. Der foreleste han om kunst for medfangene. Senere kom han på tvangsarbeid for tyskerne i Kvænangen i Troms.

Utstillingsåpning torsdag 9. april kl. 11.00.
Fra 6. juni fortsetter utstillingen i Kommandantboligen/Forsvarets Hus.

Se utstillingsside | Se utstillingskalender

Avistegnernes Hus | Lindtruppbakken 1 | 1440 Drøbak | Tlf. galleri 66 93 66 32/465 41 160 | post@avistegnerne.no

Kopiering av materiale fra avistegnerneshus.no for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.

Redaktør: Helge G. Simonsen. Sidene er uviklet av Appliss