Avdeling Akershusmuseet Etablert 1999, 16. årgang Nasjonalt senter for tegning og ytringsfrihet

Avistegnernes Hus 6. juni til 23. august

Finn Aage Andersen– «Collage»

«I Avistegnernes Hus er Fredrik Stabels Darwin P. Erlandsen i Dusteforbundet, en surrealist, og det er vel der jeg hører til,» sier Finn-Aage Andersen.

Han har arbeidet med skulptur og maleri, men særlig med collager, en teknikk og et medium som han har fordypet seg i. «Gjennom trettifem år har han bygget opp et livsverk av collager som i omfang er uten sidestykke i Norge» (Øivind Storm Bjerke).

Bildene har referanser til kunsthistorien og ved ny bruk av symboler og ikoner skapes overraskende sammenhenger. Andersen var i en årrekke førsteamanuensis i kunst og håndverk ved lærerhøgskolen i Hamar.

Finn Aage Andersen har deltatt på en rekke kollektivutstillinger og separatutstillinger bl.a Hamar Kunstforening, Ibsenhuset, Stenersenmuseet, Lillehammer Kunstmuseum og er representert i offentlige og private samlinger.

Velkommen til utstillingsåpning lørdag 6. juni kl. 14.00.

Se utstillingsside | Se utstillingskalender

Avistegnernes Hus 6. juni til 23. august

Lars Elling – «Grafikk»

Billedkunstneren Lars Elling er utdannet ved Kunsthøgskolen i Bergen, avdeling for grafikk (1988- 92).

Han har arbeidet som avistegner, illustratør og forfatter og ga bl.a ut tre billedbøker om kunst i samarbeid med Bjørn Sortland, flere bøker i samarbeid med Tor Edvin Dahl og Gro Dahle.

Både i maleriene og grafikken forteller han poetiske og foruroligende historier; delvis utviskede som filmatiske enaktere.

Lars Elling har hatt en rekke separatutstillinger bl.a  i Oslo, Trondheim, Tønsberg og New York og er representert i offentlige og private samlinger.

Velkommen til utstillingsåpning lørdag 6. juni kl. 14.00.

Se utstillingsside | Se utstillingskalender

Galleri Oscarsborg 13. juni til 31. august

Frode Øverli – «20 år med Pondus og venner»

Åpning lørdag 13. juni kl. 13.00 med Frode Øverli, Martin Kellerman og Børge Lund tilstede.

Salgsutstilling på Galleri Oscarsborg 13. juni til 31. august, med originaler og trykk av noen av Skandinavias fremste tegneserieskapere: Frode Øverli, Børge Lund, Martin Kellerman, Line Neidestam, Nils Axle Kanten og Fredrik Skavlan.

I dag er «Pondus» den kjente og kjære serien om fotballelskeren Pondus og universet hans – kona Beate, sønnen Påsan, den sprø kompisen Jokke, bartenderbabe’n Turid-Laila, og så videre. Med utgivelser i mer enn 130 aviser, blader og nettsteder i både inn- og utland, er det knapt en overdrivelse å si at serieskaper Frode Øverli med «Pondus» har halve Norge som sitt lesende publikum. Men denne suksessen var ikke gitt på forhånd, og «Pondus» er derfor en viktig del av nyere norsk avis- og tegneseriehistorie.

Fram mot slutten av 1990-tallet hadde ingen av landets store aviser trykket en norsk serie på 25 år. På dette tidspunktet hadde imidlertid den bergenske tegneren Frode Øverli, fast bidragsyter for humorbladet Pyton, begynt på en ny serie – «A-laget» – som handlet om tre fotballsupportere. Det var denne serien, som ganske snart utviklet seg videre under navnet «Pondus», som skulle bryte gjennom avisbarrieren.

At Dagbladet begynte å trykke «Pondus» våren 1997 var et viktig steg for utviklingen av norske og skandinaviske stripeserier. Det viste at det var mulig for talentfulle norske tegnere å nå gjennom og skape seg en karriere. Det nye tegneserieselskapet Strand Comics fikk en sentral posisjon i dette arbeidet, ved å ivareta Øverlis og andre tegneres rettigheter. Ved siden av Øverli representerer firmaet i dag fem skandinaviske tegnere: serieskaperne Martin Kellerman, Lina Neidestam, Børge Lund og Nils Axle Kanten, samt Fredrik Skavlan – som ved siden av å være journalist og programleder, er en fremragende illustratør og vitsetegner.

Med sine utallige utgivelser i aviser, blader og bøker i mange land, er det ingen skandinavisk stripeserie som har større utbredelse enn «Pondus». Men Martin Kellermans «Rocky», Lina Neidestams «Zelda», Børge Lunds «Lunch» og Nils Axle Kantens «Hjalmar» er også svært populære blant aviser i Norge, Sverige og andre land. Seriene «Lunch» og «Rocky» publiseres for eksempel i henholdsvis åtte og ti ulike land.
Alle de fire seriene har, i likhet med «Pondus», sine egne publikasjoner i form av blader, album eller også bøker. Det er serier med hvert sitt distinkte visuelle uttrykk, med likevel med noe til felles: Med sine sterke, komplekse og morsomme hovedpersoner som streber for å holde hodet over vannet – enten det er i rollen som kunstner, feminist, kontorarbeider eller småbarnsfar – er det alle serier som bidrar til en større fortelling om Skandinavia i dag.

Se utstillingsside | Se utstillingskalender

Galleri Oscarsborg 9. april til 31. mai

Ragnvald Blix og Per Krohg
«Verdenskrigenes norske avistegnere»

Ragnvald Blix (1882-1958), en av norges fremste avistegnere, huskes særlig for sin tegning av Quisling på besøk hos Hitler, der navnet Quisling ble synonymt for forræder. Blix tegnet i eksil i Sverige under annen verdenskrig under navnet Stig Höök i Gøteborgs Handels & Sjøfartstidning. Tegningene fikk stor betydning for opinionen i Sverige og ikke minst for motstandsbevegelsene både i Danmark og Norge. I Norge ble mange av tegningene brukt som forsider i motstandsbevegelsens blad «Håndslag». Etter krigen ga Blix selv ut heftet «De fem årene» som utstillingen bygger. Han sa selv at alle disse kjeltringer; Himmler, Göring og Hitler var aldeles deilige å tegne.

Per Krohg (1889-1962), sønn av Christian og Oda Krohg, var kunstutdannet og bodde store deler av livet i Paris. I 1916, under første verdenskrig deltok han i den norske Skiløperambulansen ved fronten i Vogesene. Foruten at han var en anerkjent billedkunster, tegnet han også for aviser. Under første verdenskrig leverte han ukentlige kommentartegninger til Tidens tegn/Verdens Gang. I heftet «Krigens Ansikt» vises et utvalg av disse, som også utstillingen bygger på. Under annen verdenskrig ble han fengslet og satt først på Grini. Der foreleste han om kunst for medfangene. Senere kom han på tvangsarbeid for tyskerne i Kvænangen i Troms.

Utstillingsåpning torsdag 9. april kl. 11.00.
Fra 6. juni fortsetter utstillingen i Kommandantboligen/Forsvarets Hus.

Se utstillingsside | Se utstillingskalender

Avistegnernes Hus 11. april til 31. mai

Harald Nygård «Rettstegner gjennom 30 år»

Utstilling av originale tegninger fra fengslingsmøter, rettssaker og fantomtegninger i etterlysningssaker. Eksempelvis Hadelandsdrapene, Nesset-saken, Treholt-saken, drapet på Olof Palme, Scandinavian Star-forliset, NOKAS-ranet, Orderud drapene, attentatet mot William Nygaard, Anders Behring Breivik-22. juli m.m.

31. mai kl. 16.00 er det foredrag ved Anders Giæver som har skrevet boken «Harald Nygård Øyenvitne».

Harald Nygård – et øyenvitne
Harald Nygård var avis- og rettstegner i 30 år. I 1979 begynte han som freelancer i VG og ble fast rettstegner for avisen fra 1981. Han har på nært hold fulgt aktørene i store rettsaker; «Lesja- saken», «Hadelandsdrapene», «Treholt-saken» «Orderud-saken», «Nokas-saken», «22.juli-saken» og talløse andre alvorlige prosesser. Nygård har fra orkesterplass kunnet studere stjerner som Alf Nordhus, Olav Hestenes og Tor Erling Staff og tegnet rettsbetjenter og dommere. Men først og fremst har han portrettert de tiltalte i straffesakene. I hans strek ble de ikke karikert som demoniske eller nifse snarere veldig lik en nabo, venn eller kollega.

Ved siden av tegnerjobben i VG har Nygård bistått politiet med tegninger som på bakgrunn av vitneutsagn har kunnet føre til identifikasjon av mistenkte forbrytere; fantomtegninger.

Utstillingsåpning 11. april kl. 14.00.

Se utstillingsside| Se utstillingskalender

Avistegnernes Hus 11. april til 31. mai

Oscar Reynert Olsen «Jubileumsutstilling»

Billedkunstneren Oscar Reynert Olsen, f. 1925 i Stavanger, er bosatt i Oslo. I år kan Oscar Reynert Olsen jubilere og Avistegnernes Hus ønsker derfor å feire denne godt voksne mesteren innen malerkunsten.

Han byr hele tiden på motivmessige overraskelser; bildene er vakre og spennende, fargene gnistrer og perspektivene er overveldende. Ofte er han tro mot sin interesse for det maritime, men han byr også på andre motiver i denne utstillingen.

Dette er en salgsutstilling. Kunstneren vil være tilstede under åpningen.

Velkommen til åpning Lørdag 7. mars kl. 14.00.

Se utstillingsside | Se utstillingskalender

DRØMMEN OM SKIPET
Der er en scene i Federico Fellinis Amarcord, en film om barndommens fantastiske opplevelser, hvor byens befolkning har dratt ut på havet i sine små båter. De venter på den store Amerikabåten; og når den endelig kommer, gis den eventyrlige dimensjoner: Skroget reiser seg som et ufattelig skue, glir forbi og forsvinner i natten, tungt og mytisk.

Denne opplevelsen av undring, av drømmen om selve Reisen, om forjettede reisemål og eventyr, finner vi igjen i maleriene til Oscar Reynert Olsen. Det er en lengsel etter det ufattelige, konkretisert i det monumentale skroget, som har dype røtter i barndommens minner. Da Olsen vokste opp i Stavanger, var byens havn et travelt sted for all slags internasjonal skipstrafikk. Avreise og ankomst - båtene bar bud om fremmede land og eksotisk last.

Gjennom sine mange år som aktiv kunstner har Oscar Reynert Olsen bevart denne drømmen og fantasien om reisen. Lengselens reise. Overskridelsen. Han har dyrket den i sine malerier og tegninger, ikke bare som en sentimental reise bakover i tid, men også som en metafor for den reisen vi alle foretar i våre liv. Det er som om han holder opp for oss dyrebare minner, for så å forvandle dem til allmennmenneskelige uttrykk for eksistensielle håp og lengsler. Her er bøyer og staker som skal rundes og passeres; her er mennesker som flokker seg rundt livbåten; og her er folk som venter på en molo. Som metafor for menneskelivet er naturligvis skipets reise over havet en uavvendelig stevning mot døden. Men Olsen har aldri gitt sine bilder av skip en slik entydig snever tolkning. Tvert imot - han lar dem i stedet hylle livet. Det skyldes ikke minst hans hedonistiske holdning til fargen: Maleriene hans utstråler en ren glede og nytelse overfor fargenes muligheter både for velklang og som bærer av en billedpoesi. Slik blir den koloristiske rikdommen en hyllest til livsgleden, og dermed til livet selv. Dette understrekes ytterligere av maleriene med de spreke marinegastene - ungdommer med livet foran seg, fulle av lengsel, optimisme og pågangsmot.

Denne underlige kombinasjonen av realisme og fantasi gjør Oscar Reynert Olsens bilder til rene uttrykk for en malerisk poesi. For de forvandler hverdagens erfaringer og guttedagenes drømmer og minner til overskridelsens poesi, som går langt utover de dekorative kvalitetene som åpenbart også finnes her. Derfor stagnerer aldri Olsen i en maniert stil eller en fastfrossen formel - livsgleden og vitaliteten slår stadig igjennom. Kunsten formulerer kraften i menneskets lengsel. (Av Trond Borgen)

Utdannelse:
UNESCO-stipendiat Sørøst-Asia 1958 -1960
Statens Kunstakademi 1954 -1957
SHKS, Oslo 1950 -1954

Innkjøpt (i utvalg):
Nasjonalgalleriet, Museet for Samtidskunst, Riksgalleriet
Norsk Kulturråd, Stavanger faste Galleri, Oslo Kommunes Kunstsamlinger
Sjøfartsdirektoratet i Haugesund, Wilh. Wilhelmsen ASA, Petter Olsen

Norsk Hydro, Utsmykninger (i utvalg):
Sjømannskirken i Torravieja, Spania
Lloyd Werft, Bremerhaven, Hurtigruteskipet Kong Harald
C/S The World, Kloster Cruise, Color-Line, BP, Forus Stavanger
Norgass Kunstsamlinger, Karmøy, M/S Americana, Iveran

Separatutstillinger (i utvalg):
Avistegnernes Hus 2015, Galleri Oscarsborg 2014
Bergen Sjøfartsmuseum 2011, Hønseriet Galleri, Ramme Gaard, Hvitsten 2008
Galleri Kommandanten, Oscarsborg 2005, Galleri Buene, Risør 2002
Tegnerforbundet, Oslo 2000
Risør Kunstforening 1998, Stavanger Kunstforening 1998
Bergen Kunstforening 1996, Kunstnerforbundet, Oslo 1987, 1991

Avistegnernes Hus | Lindtruppbakken 1 | 1440 Drøbak | Tlf. galleri 66 93 66 32/465 41 160 | post@avistegnerne.no

Kopiering av materiale fra avistegnerneshus.no for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.

Redaktør: Helge G. Simonsen. Sidene er uviklet av Appliss